Pisa 2015 – tutkimus
PISA 2015 -tutkimuksen pääpaino oli luonnontieteiden osaamisessa.
Vuoden 2015 tutkimukseen osallistui 73 maata / aluetta. Tulokset julkistettiin 6.12.2016.
Suomen tulokset | Pisteet | OECD-maat | Kaikki osallistujat |
Luonnontieteiden osaaminen | 531 | 3. | 5. |
Lukutaito | 526 | 2. | 4. |
Matematiikan osaaminen | 511 | 7. | 13. |
Tutkimuksesta ilmenee, että luonnontieteissä heikosti menestyvien oppilaiden määrä kasvaa ja huippujen määrä laskee erityisesti poikien osalta ja alueellinen tasa-arvo heikkenee.
Suomessa luonnontieteiden keskiarvo on pudonnut 32 pistettä vuoteen 2006 (563 pt) verrattuna, jolloin luonnontiede oli edellisen kerran pääalueena. Tulosten heikkeneminen vastaa miltei yhden kouluvuoden edistystä. PISA-arvion mukaan vuosittain runsaat 6 000 nuorta jää Suomessa vaille riittäviä perustaitoja luonnontieteissä.
Matematiikan osaaminen on Suomessa säilynyt ennallaan. Suomen sijoitus oli seitsemäs OECD-maiden joukossa yhdessä tasapistein Tanskan kanssa.
Tyttöjen ja poikien tasoero kasvaa ja oli Suomessa OECD:n suurin, 19 pistettä tyttöjen hyväksi. Suomen tytöt olivat kaikkien maiden tyttöjen vertailussa toiseksi parhaita Singaporen tyttöjen jälkeen. Poikien välisessä vertailussa Suomen pojat sijoittuivat kymmenenneksi. Suomi oli ainoa maa, jossa erinomaisesti osaavista oppilaista enemmistö oli tyttöjä
Lisätieto PISA 2015 –tutkimuksesta osoitteesta http://www.minedu.fi/pisa/2015.html?lang=fi
Lähde: Pisa esite (http://www.minedu.fi/pisa/2015.html?lang=fi)