Artikkeleita matematiikasta
Keväällä 2016 julkisuuteen tuli kaksi uutista, jotka koskivat matematiikkaa. Ensimmäinen uutinen oli, että yliopistoihin ja korkeakouluihin ei ole riittävästi hakijoita sellaisille aloille, joilla edellytetään lukion pitkän matematiikan ja fyysiikan osaamista. Toinen uutinen oli Kansallisen koulutuksen arviointikeskus Karvin peruskoululaisten matematiikan osaamisen arviointi keväältä 2015. Tutkimuksen mukaan peruskoulun yhdeksäsluokkalaiset saivat pisteitä keskimäärin vain 43% kaikkien tehtävien yhteispistemäärästä. Helsingin Sanomat otsikoi tätä uutista 26.4.2016, että ”Moni oppilas kompuroi prosenttilaskussa”. Nämä Uutiset aiheuttivatkin lehdistössä runsaita kannanottoja.
Suomen Kuvalehti 13.5.2016
Kirjailija, filosofian tohtori Tiina Raevaara kirjoitti Suomen Kuvalehdessä kolumnin otsikolla ”Matematiikka ei saa olla yhteiskuntaluokka”. Kolumnissaan hän totesi, että matematiikka ja luonnontieteet eivät enää kiinnosta yliopistoon pyrkiviä. Varsinkin matematiikan ja fysiikan koulutusohjelmien hakijamäärät ovat laskeneet reippaasti, ja toisaalta pitkän matematiikan suosio lukiossa on hiipunut. Valinta pitkän ja lyhyen matematiikan välillä muuttuu helposti eräänlaiseksi esimerkiksi luokkajaosta: Sosiaaliset syyt saattavat sanella, kokeeko nuori ihminen pikän matematiikan lainkaan järkeväksi tai mahdolliseksi itselleen.
Helsingin Sanomat 29.5.2016
Toimittaja Sonja Saarikoski kirjoitti Helsingin Sanomien sunnuntain kulttuurisivuilla laajan viisi sivuisen artikkelin, jossa käsiteltiin matematiikan osaamista, matematiikan tarvetta eri opinnoissa sekä matematiikan opetusta ala-asteelta lukioon. Kirjoitus oli otsikoitu ”Taidot laskussa – Matematiikkaa osataan Suomessa entistä huonommin. Siitä kärsivät yliopistot, elinkeinoelämä ja ihmiset itse. Ongelmaan on ratkaisu, jossa x=rakkaus.” Kirjoitusta varten toimittaja oli haastatellut mm. opettajia, koulutussosiologia sekä koulutuksen tutkimuslaitoksen professoria.
Helsingin Sanomat 5.6.2016
Toimittaja Sonja Saarikoski jatkoi matematiikkaa sivuavaa kirjoittamista seuraavana sunnuntaina VIIKON LOPUKSI- palstallaan. Hänen kirjoituksensa otsikko oli ”Kympin tytön virhe –Tytöt sulkevat itseltään ovia, jotta keskiarvo ei vain kärsisi. Siinä ei ole mitään järkeä”. Kirjoituksessa Sonja Saarikoski kertoo miksi hän valitsi lukiossa lyhyen matematiikan eikä pitkää matematiikkaa vaikka hänellä olisi siinäkin ollut hyvät menestymisen mahdollisuudet. Artikkelissa kerrotaan yleisemminkin, mitä seurauksia yhteiskunnassa on siitä kun tytöt eivät opiskele pitkää matematiikkaa.
Tekniikan Akateemisten jäsenlehti, TEK 3.6.2016
TEK-lehdessä no 3/2016 on juttu otsikolla ”Nyt tarvitaan matikkatalkoot”. Siinä viitataaan Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen huhtikuiseen selvitykseen, jonka mukaan monien peruskoulun suorittaniden matematiikan taidot eivät riitä edes arkielämän tarpeisiin. Prosenttilaskut osasi vain kolmannes oppilaista ja päässälaskutehtävätkin osasi vain puolet oppilaista.
TEK:n koulutuspolitiikasta vastaavan johtajan Jari Jokisen mukaan on aloitettava valtakunnalliset ”matikkatalkoot”, johon osallistuvat kaikki toimijat jokaisekta kouluasteelta. Ongelma on mm. vientiteollisuuden kannalta merkittävä, koska ICT-sektori, terveysteknologia ja kemianteollisuus perustuvat hyvään matematiikan ja luonnontieteiden osaamiseen. Nuorille tulee suuria vaikeuksia
”Opiskelijavalintojen piilomotiivit” ote Kari Uusikylä 8.1.2018
Korkeakoulujen opiskelijavalinnat uudistetaan tästä vuodesta alkaen.
Järjestöiltä matematiikan kehitysohjelma opetushallinnolle
Matematiikkavajeen vaikutuksista Suomen tulevaisuuteen kantavat huolta kolme matemaattis-luonnontieteellisen ja tekniikan alan järjestöä.
Matemaattinen osaaminen toisen asteen koulutuksen lopussa 2015
Erot aikuisuuden kynnyksellä olevien suomalaisten matemaattisessa osaamisessa ovat hälyttävän suuria. Matematiikan taidot – tai niiden puute – ovat läsnä jokaisen arjessa. Koulutammeko kansalaisia, joiden osaaminen ei riitä päivittäiseen kaupassa käyntiin tai pankkiasiointiin?” Jari Metsämuuronen Erikoisasiantuntija Yleissivistävä koulutus, arviointien metodologia
Tilasto-olympilaiset lukio- ja yläasteikäisille
Tilastokeskus järjestää ensimmäistä kertaa lukiolaisille ja yläasteen oppilaille suunnattuja Tilasto-olympialaisia.
Kansallinen matematiikkapäivä 25.4.2017
Mikä matikassa mättää ja mitä sille tulisi tehdä? Seuraa kansallista matematiikka päivää verkossa 25.4
Pisa 2015 - tutkimus
PISA 2015-tutkimus kertoo luonnontieteiden opetuksen ja poikien ahdingosta
MAL 55v juhla
MAL juhli 55-vuotista taivaltaa ja julkisti 55 tarinaa matematiikasta -julkaisun 14.10.2016
MAL avasi uuden 55 tarinaa matematiikasta -sivuston
MAL täyttää 55 vuotta - 55 tarinaa matematiikasta juhlistaa pitkää yhdistysuraa
Artikkeleita matematiikasta
Keväällä 2016 julkisuuteen tuli kaksi uutista, jotka koskivat matematiikkaa. Ensimmäinen uutinen oli, että yliopistoihin ja korkeakouluihin ei ole riittävästi hakijoita sellaisille aloille, joilla edellytetään lukion pitkän matematiikan ja fyysiikan osaamista.